4 důvody, proč si pořídit elektrokolo
Elektrokola jsou v západní Evropě už minimálně po jedno desetiletí hitem. Zatímco u nás se po nich poohlížejí spíše lidé po čtyřicítce, na západ od našich hranic na nich jezdí i lidé o generaci mladší. Proč? Co je na jízdě na kole s pohonem tak baví?
U nás o elektrokolech ještě panují určité mýty. Kdo se mylně domnívá, že kolo s pohonem je „motorka“, na které se nemusí šlapat, trpí zároveň předsudkem, že je to kolo jen pro seniory. Elektrokola ale mají spoustu předností pro všechny generace a lidi s různým stupněm výkonnosti. Zde je několik důvodů, proč jim dát zelenou.
1. Chcete jezdit na výlety? Nevadí, že nejste „závodník“
Elektrokolo umožňuje i méně fyzicky zdatným lidem podnikat cyklistické výlety dlouhé desítky kilometrů. Nevadí, že nejste vytrénovaný cyklista a většinu dne trávíte pasivně. Díky elektrokolu můžete začít trávit volný čas aktivně – motor vám pomůže, stačí si zvolit některý ze čtyř programů asistence.
Abych svá slova doložil na příkladu z praxe: Máme mezi zákazníky manželský pár. Pán je aktivní cyklista, paní ne. Pán chtěl manželce koupit elektrokolo, aby se začala víc hýbat a mohli jezdit spolu. Paní tvrdila, že pro ni elektrokolo nemá smysl, protože nenajede víc než 500 km ročně. Elektrokolo si nicméně nakonec odvezli. Uplynuly asi dva roky a manželé se vrátili s tím, že spolu najedou 5 000 až 6 000 kilometrů ročně a elektrokolo na jedno nabití zajede jen 60 km, a tak by rádi výkonnější motor. Na tomto případu se ukázalo, jak se manželům zvýšila dojezdová vzdálenost a prodloužil se akční rádius celodenních výletů. A stejnou zkušenost udělali podle svých slov všichni zákazníci – nejen, že je to začalo víc bavit, ale i jejich výkonnost vzrostla natolik, aby si mohli dovolit delší výlety..
2. I jízdou na elektrokole můžete hubnout
Jak už jsem uvedl v předchozím článku, elektrokolo není zařízení, na kterém byste se vezli bez vlastního přičinění. Fyzickou aktivitu musíte vyvíjet stále, ale díky asistenci motoru jen při námaze, kterou jste schopni zvládnout. Není tedy pravdou, že byste jízdou na elektrokole nesportovali a nemohli zredukovat váhu.
Jestliže se hlouběji zabýváte otázkou, v jakém pásmu vaše tělo spaluje, a používáte např. sporttester, tak budete vědět, jakou podporu si máte nastavit třeba v kopcovitém terénu, abyste se pohybovali v ideálním tepovém pásmu a přitom redukovali hmotnost. A jak je patrné z příkladů zákazníků, které jsem uvedl výše, zlepší se i vaše fyzická kondice. Za několik měsíců zjistíte, že to, co nyní zvládáte s nižším stupněm režimu asistence, byste na začátku svých cyklovýletů těžko zvládali třeba i s tím nejvyšším. Takže stačí vybrat režim asistence úměrný vaší kondici a šlápnout do pedálů.
3. Do formy se dostanou i lidé po nemoci
Výborné je, že s elektrokolem může začít pozvolna nejen úplný nesportovec, ale i člověk, který se potýká např. s nějakým handicapem. Máme mezi zákazníky lidi po infarktu, kteří sice byli zvyklí ujet na kole velké vzdálenosti, ale po infarktu už jim jejich tělo takovou námahu neumožňovalo. Mysleli si, že už se ke svému koníčku nebudou moct vrátit, nebo se budou muset hodně omezovat a už to nebude jako dřív. Díky elektrokolu ale zase jezdí.
4. Elektrokolo vás dostane i tam, kam byste se na běžném kole nedostali
Mezi aktivními cyklisty občas panuje nevraživost vůči elektrocyklistům – hlavně tehdy, když je v náročnějším terénu začnou předjíždět. Když se nám ale podařilo několik „ortodoxních“ cyklistů dostat na elektrokolo, aby si vyzkoušeli, jak funguje, uznali, že by se ani při své fyzické zdatnosti nedostali tam, kam jim pomůže kolo s pohonem. Elektrokolo přitom nabízí stejný požitek z jízdy, aniž by se cyklista musel v těžším terénu odrovnat námahou.